Przerzut  czerniaka  gałki  ocznej  do  piersi − opis  przypadku

dr.  n.  med.  Andrzej Lorek, lek.  Ewa  Szlachta-Świątkowska,

dr.  n.  med.  Agnieszka  Boratyn-Nowicka, prof.  dr  hab.  n.  med.  Ewa  Mrukwa-Kominek

Czerniak od kilkunastu lat charakteryzuje się największą dynamiką wzrostu nowych zachorowań. Wśród nowotworów gałki ocznej czerniak to (ze wszystkich nowotworów złośliwych w tej lokalizacji) najczęściej występujący pierwotny nowotwór u osób dorosłych. Występuje zwykle wśród rasy białej. Typowe lokalizacje przerzutów to: wątroba, płuca, kości, skóra i węzły chłonne. Około 80% przerzutów ujawnia się w ciągu pierwszych 3 lat, ale mogą pojawiać się nawet po upływie 10−30 lat od usunięcia  ogniska  pierwotnego.

Przerzuty pierwotnego czerniaka gałki ocznej do piersi są bardzo rzadkie, ale należy o nich zawsze pamiętać, diagnozując zmiany ogniskowe w piersi. Objawy i diagnostyka przerzutu czerniaka do gruczołu piersiowego są takie same jak w przypadku pierwotnego raka piersi. Przerzuty powinny być brane pod uwagę w każdym przypadku obecności guza w piersi, w sytuacji znanego pierwotnego nowotworu złośliwego w historii chorego. Klinicznie zmiany przerzutowe w gruczole piersiowym mogą manifestować  się  podobnie  jak  pierwotny  rak  piersi.

W pracy przedstawiono przypadek 52-letniej chorej operowanej z powodu pojedynczego przerzutu czerniaka gałki ocznej do piersi. Pacjentka 8 lat wcześniej miała wykonaną enukleację gałki ocznej z powodu czerniaka, a następnie została poddana adiuwantowej radioterapii fotonami X 6 MV na lożę pooperacyjną z marginesem, dawka całkowita 60 Gy. Przez 8 lat regularnych kontroli nie obserwowano  objawów  progresji  choroby.

Słowa kluczowe: Czerniak, rak piersi, przerzut do piersi, diagnostyka zmian ogniskowych w piersiach, łagodna dysplazja piersi.